STÁVKA

STÁVKA 27. 11. 2023

Plat kuchařek ve školních jídelnách byl vždy nízký, ale málokdo z té pozice odešel. Plat sice nic moc, ale nějaké to jídlo se v taškách domů téměř vždy doneslo.

Plat uklízeček byl také vždy velmi nízký, a přesto drtivá většina setrvávala na svých místech. Proč?

Proč nehledaly lépe placené místo?

Jako nekvalifikovaná vychovatelka ve ŠD na ZŠ jsem měla též velmi nízký plat. Jako uklízečka nebo školnice. Ty měly možnost si vzít ještě nějakou práci navíc. Já ne, protože v té podivné totalitní době jsem, jako pedagogický pracovník, nemohla mít vedlejší pracovní poměr.

Abychom si trochu vylepšili rodinný rozpočet, vzala jsem úklid, který byl napsaný na mou maminku, které to "šlo na důchod".

Při práci a "vedlejšáku" jsem vystudovala druhou střední školu. Plnou kvalifikací se mi trochu zlepšil plat. Ale žádný finanční zázrak se nekonal.

Pak se mi naskytla možnost učit ve speciální škole. Moc mě to učení bavilo, i když peněz bylo stejně málo, protože jsem byla zase nekvalifikovaná.

Při práci a "vedlejšáku", se kterým pomáhal manžel i maminka, jsem vystudovala vysokou školu zaměřenou na výuku žáků se speciální potřebami /tehdy zvláštní škola/. Zase se mi o trochu zvedl plat.

Pak přišla revoluce a po ní divná doba.

Svou pracovní pouť ve školství jsem zakončila jako vysokoškolský pedagog s pár tisícovkami na výplatní pásce.

Platy lidí ve škole byly vždy velmi nízké i přesto, že školství bylo prioritou číslo jedna pro každou vládu. Komunistickou i demokratickou.

Podporuji vás ve stávce, aby se konečně něco zlepšilo - zejména v oblasti pedagogické.

Nekompetentní zásahy do školství neprospívají pracovníkům školských zařízení ani samotným žákům. 

Kdybych mohla sama stávkovat, stávkovala bych hlavně za zkvalitnění výuky v rovině výukových materiálů - učebnic. Ty mají na 1. st. ZŠ velmi špatnou úroveň, a to i přesto, že v drtivé většině mají schvalovací doložku MŠMT.

Moc nadějí na úspěch ale nevidím.

Cestou z tohoto marasmu je práce. Kvalitní práce a efektivita, která vám umožní být konkurenceschopnými. A taky větší porce profesního sebevědomí.

Základem sebevědomé pozice ve společnosti je kvalitní vzdělání a doživotní sebevzdělávání.

Držím palce všem, kteří se na tuto cestu celoživotního vzdělávání vydají. 

Jednou z cest může být třeba i účast na webináři, který pomůže každému, kdo chce více porozumět svým žákům a jejich obtížím ve vzdělávacím procesu.