Obsah seminářů

Motto semináře
"Není nic neužitečnějšího, než velice efektivně dělat něco, co uděláno být nemělo." /Peter Ferdinand Drucker/
Obsah
- Metody výuky čtení a psaní - historický exkurz
- Žák s výukovými obtížemi dyslektického charakteru
- Rozbor některých doporučení pedagogicko-psychologických poraden
- Vzdělávací přístupy v 80. letech 20. stol. u žáků s dyslektickými obtížemi
- Výukové metody z pohledu praxe - doplňování neúplných slov, vnímání hranic slov, členění textu, organizace výukového obsahu
- Slovo a jeho matrice
- Skupina metod, které jsou kontraindikací úspěšného zvládnutí základů čtení a psaní
- Metoda čtení slov s písmennými záměnami
- Metoda čtení slov se záměnou prvního písmena
- Metoda čtení slov s vynechanými písmeny - tzv. doplňování - zejména v případech, kdy je vynecháno ve slově více písmen/
- Metoda čtení vět s vynechanými mezerami mezi slovy
- Metoda čtení a psaní slov s nevhodnými fonologickými manipulacemi
- Metody čtení a psaní, které nerespektují odlišnosti základních typů dyslexie
- Didaktická hodnota práce s textem - grafické řešení a formální stránka textu, fonty písma, barevný koncept
- Skupina metod a forem efektivní výuky psaní a čtení v počátečních ročnících inkluzívního vzdělávání na ZŠ
- Vyvození písmen velké tiskací abecedy, hledání ekvivalentů malé tiskací abecedy
- Rozvoj fonematického vnímání, hry se zvuky, logopedické říkanky, rytmizace, rým
- Hlásková a písmenná syntéza
- Rozvoj taktilního čití pro tvorbu grafických obrazů písmen - formou dermolexie
- Rozvoj prostorového čití pro snazší levo-pravou orientaci při psaní - formou kinesteziolexie
- Identifikace písmen, slabik, slov, vnímání hranic slov
- Rozvoj sluchového a zrakového vnímání
- Procvičování - opakování s použitím kvalitních textových materiálů
- Automatizace psacích a čtecích dovedností v souladu s psychologickými zákonitostmi učení.
- Význam pěstování metakognitivních učebních strategií.

Motto semináře
"Se špatnou metodou vám nepomůže ani to, že děláte dobré věci." /Peter Ferdinand Drucker/
Obsah
1. Základní teoretická a praktická hlediska rozboru situace ve školství
- výzkumná šetření PISA, data UIV, ČŠI a dalších
- pozice učitele vzdělávajícího žáky s SPU
2. Specifické poruchy učení
- význam včasné kvalitní diagnostiky pro volbu efektivních metod a speciálně pedagogické intervence
- charakteristika SPU /dyslexie, dysgrafie, dysortografie v kontextu inkluzivního vzdělávání/
- specifika zrakového rozlišování žáků s dyslexií /tvar, obraz, kompozice slova na rozličném pozadí, směrová orientace apod./
- grafomotorika žáka s dyslexií a dysgrafií /plánovaná motorická činnost, integrace motorických funkcí obou polovin těla - rytmizace, pojmy pro prostorovou orientaci /vpravo, vlevo, nahoře, dole, vpředu, vzadu/
- význam slovních matric pro budování kvalitního jazykového korpusu pro čtení s porozuměním
- specifika pedagogické péče o žáky s vývojovou dysfázií a možnosti speciálně pedagogické intervence /abecední princip a fonologické dovednosti - porozumění tvorbě slov, vztahy mezi fonémy a grafémy/
3. Základní metody v pedagogické intervenci u žáků s SPU
- metody prevence /metoda kvalitní výuky/
- metody korektivní /reedukace, kompenzace, socializace, demokratizace/
- metody facilitace /činnosti učitele vedoucí k podpoře autoregulace žáka/
- metody integrace /činnosti učitele vedoucí k sjednocení postupů, hodnot, chování
a jednání/